PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Thursday, August 14, 2008

Temui pemimpin Umno bukan di atas kepentingan peribadi - Nasharuddin

IPOH, 14 Ogos (Hrkh) - Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa sekali lagi menjelaskan perjumpaan pemimpin PAS dan Umno bukan di atas kepentingan peribadi.
Beliau berkata, tidak salah untuk PAS mengadakan perjumpaan dengan sesiapa sahaja termasuk pemimpin Umno sebagai medan dakwah.

Pendapat PJ : Nampak satu kenyatan yang positif daripada Nasharuddin

Lagi pun katanya, pertemuan yang diadakan sebelum ini sudah diputuskan Majlis Syura Ulama yang bersidang pada April lalu. "Pemimpin PAS bertemu dengan pimpinan Umno adalah restu daripada Majlis Syura Ulama. Dan rundingan yang diadakan bukan untuk mendapatkan kerusi atau jawatan. "Tetapi apa yang kita lakukan untuk memastikan mereka menerima Islam," katanya pada perasmian muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat kali ke-49 di Stadium Indera Mulia, di sini, malam tadi.
Pendapat PJ : Menyakinkan ahli-ahli PAS yang Muzakarah @ Muqabalah adalah untuk menbincangakan mengenai kesucian Islam

Beliau berkata, rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat perlu didakwah sepanjang masa biar pun kita berada dalam satu bumbung dengan PAS sekarang.
Pendapat PJ : Nasharuddin sudah dapat melihat bahawa PKR dan DAP tidak dapat menerima PAS sebagai rakan sekutu yang memperjuangkan Islam dan sudah dapat merasakan sekutunya itu tidak merestui perjuangan PAS untuk menubuhkan negara Islam yang sejati.

Kata beliau juga politik adalah alat, manakala PAS merupakan wadah untuk meneruskan kerja-kerja dakwah berasaskan al-Quran. "Perlukan kepemimpinan ulama hanya mengutamakan pandangan aspek politik semata-mata dan meninggalkan perkara sebenar dalam dakwah," ujarnya.
Pendapat PJ : Perkataan Perlukan atau Perlukah … kalau betul Perlukan nampaknya Nasharuddin sudah tersasar dan kalau Perlukah satu tamaparan hebat kepada pecinta-pecinta PR …
Beliau berkata, asas dakwah yang berpandukan al-Quran ialah perkara mutlak dalam perjuangan PAS. Oleh itu beliau berharap setiap ahli hendaklah bertenang dan melihat apa yang berlaku dalam isu muzakarah dari pelbagai sudut.
Pendapat PJ : Nasharuddin nampaknya semakin berani melontarkan pendapatnya ..
Menurutnya, sikap Sayidina Omar yang menghunus pedang marah kepada orang yang mengatakan Rasulllullah saw wafat seharusnya menjadi iktibar. "Sayangilah jemaah dengan panduan al Quran dan bukan sahaja dengan kepentingan politik. "Pastikan segala langkah yang diambil oleh ahli mestilah berdasarkan panduan dari al-Quran," ujar beliau.
Kesimpulan PJ : Nampaknya Nasharuddin sudah bangun daripada lena yang di ulit mimpi bahawa pencaturan politik PAS bekerjasama dengan PKR dan PAS adalah pencaturan yang merugikan PAS. Kenapa saya berkata begitu ? PAS ditubuhkan di Malaysia bertujuan untuk memperjuangkan hukum-hukum Allah di laksanakan di Malaysia dan sekarang ini perjuangan PAS semakin hari semakin pudar dan tidak konsisten. Sudah hilangnya seri perjuangan PAS apabila secara tidak langsung mengikut rentak sekutunya-sekutunya,. Kalau dahulu perkataan Islam yang sentiasa meniti di bibir mereka dan sekarang ini apabila yang kita lihat , perkataan Islam di ganti dengan keadilan dan kesamarataan. Dimana salahnya ? Kata orang tua-tua kalau kita orang baik berkawan dengan orang jahat .. mungkin kita jadi jahat atau mungkin orang jahat jadi baik.. Inilah yang terjadi pada PAS mereka cuba mentarbiyyah sekutunya untuk menerima perjuangan mereka akan tetapi sekutunya yang berjaya mentarbiyyah PAS untuk menerima agenda mereka …
PAS semestinya harus bertindak pantas keluar dari PR kerana agenda-agenda PKR dan DAP sedikit sebanyak sudah mempengaruhi penyokong-penyokong PAS dan Islam semakin di lupai.
Sementara itu Ustaz Nasharuddin menyampaikan anugerah kepada Dewan Pemuda PAS yang berjaya mengumpul jumlah ahli teramai. Zon Timur dimenangi Dewan Pemuda PAS Tumpat, Baling (zon utara), Lumut (tengah), Tampin (selatan) dan Petrajaya (Malaysia Timur).
Manakala bagi kategori pengurusan pejabat terbaik tempat pertama dimenangi Dewan Pemuda PAS Kedah, Terengganu (kedua) dan Johor (ketiga).
Pengurusan Pasti terbaik pula dimenangi Selangor bagi kategori A, Perak (B) dan Melaka (C). Pada majlis itu Timbalan Presiden PAS juga melancarkan tiga buku terbaru karya terbaru beberapa pemimpin PAS. - mj/mks. _

No comments: