PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Sunday, August 31, 2008

Tuntutan CUEPACS Melampau !!!

KUALA LUMPUR: Cuepacs yang gembira dengan pemberian bonus dalam Bajet 2009 bagaimanapun kecewa apabila dua permintaan kesatuan itu berhubung kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) dan penyelarasan elaun kos sara hidup (Cola) kepada kakitangan awam tidak disenaraikan dalam belanjawan kali ini. Sehubungan itu, Cuepacs yang mewakili hampir 1.2 juta kakitangan sektor awam akan bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada bulan depan bagi membincangkan kedua-dua perkara itu. Presidennya, Omar Osman, berkata sebelum ini kerajaan secara dasarnya bersetuju memberi elaun Cola dan turut memaklumkan perkara berkenaan dalam satu surat maklum balas kepada Cuepacs, Julai lalu.

Beliau bagaimanapun berkata, Cuepacs tidak berniat mengugut kerajaan dalam perkara itu tetapi percaya sekiranya permintaan berkenaan dilaksanakan ia dapat membantu mereka yang berpendapatan rendah. "Kita akur dengan pemberian bonus tetapi kecewa sedikit kerana dua permintaan Cuepacs tidak diumumkan dalam bajet kali ini. Sebelum ini, kita amat yakin ia (permintaan) akan ditunaikan setelah beberapa pertemuan diadakan dengan kerajaan tetapi hari ini (semalam) harapan kita itu 'lebur'. "Bagaimanapun, kita akan membuat temujanji untuk bertemu Perdana Menteri dan menerangkan secara rasional berhubung permintaan Cuepacs itu bagi manfaat anggota sektor awam," katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Pendapat PJ

Permintaan CUEPACS ini kadang kala menyakiti hati kerana tuntutan-tuntutan mereka ini melampui kemampuan kerajaan. Tindakan kerajaan yang sering melayan permintaan CUEPACS ini adalah tindakan yang paling tidak masuk akal kerana kakitangan kerajaan yang selama ini boleh dikatakan tidak begitu produktif jika di bandingkan dengan kakitangan sector swasta. Kenaikan gaji kakitangan sudah dinaikkan antara 7.5 dan 35 peratus berkuat kuasa 1 Julai 2007 disebabkan desakan oleh CUEPACS terhadap kerajaan. Tindakan yang terburu-buru oleh kerajaan turut menyumbang terhadap kenaikan harga terutamanya makanan.
Kerajaan seharusnya tidak membuat sebarang keputusan atas desakan CUEPACS kerana kenaikan gaji dan elaun yang tinggi terhadap sektor kerajaan telah menyebabkan pekerja swasta mmerasakan kebajikan mereka di pandang sepi oleh semua pihak. Kerajaan seolah-olah hanya menjaga dan mengambil berat 1.2 juta kakitangan kerajaan. Janganlah CUEPACS masih merasakan yang elaun-elaun dan tangga gaji kerajaan masih rendah. Omar Osman “ and the geng “ seharusnya melakukan perbandingan keistimewaan yang di perolehi kakitangan kerajaan dengan swasta. Cuba bayangkan seorang kakitangan kerajaan yang berkelulusan setakat SPM, mejawat sebagai pembantu tadbir mendapat gaji pokok sebanyak RM821.89 dan elaun sebanyak RM 595.00 (ITKA = RM115, ITP = RM180, COLA = RM300) jumlah gaji dan elaun yang diterima ialah RM 1416.89 sebulan !! . Jika dibandingkan di sektor swasta seseorang yang berkelulusan SPM hanya layak menjawat jawatan Kerani Am di kilang-kilang atau syarikat IKS yang hanya di bayar sebanyak RM600 – RM750 sebulan sahaja tanpa apa-apa elaun. Seharusnya kerajaan melaksanakan system gaji minimum terhadap sektor swasta untuk menjaga kebajikan pekerja sektor ini.
CUEPACS janganlah anda merasakan dengan kekuatan 1.2 juta ahli, anda menggunakan ugutan membuat tuntutan yang tidak masuk akal sedangkan produktiviti ahli anda masih di takuk yang lama ! CUEPACS seharusnya sedar setiap sen gaji kakitangan kerajaan adalah adalah wang rakyat dan harus di kembalikan kepada rakyat dalam bentuk kebajikan dan bukanlah untuk 1.2 juta ahli CUEPACS.

2 comments:

Anonymous said...

pendapat saya, wajar di beri kenaikan gaji kepada kakitangan kerajaan sbb beban kerja yang terlalu tinggi..

serta pemberian bonus, wajar di berikan. pekerja sektor swasta tak seharusnya mengeluh krn sektor swasta juga menerima bonus berganda2 daripada bonus kakitangan awam..

Anonymous said...

Puan Lieza,

Adalah tidak tepat Puan mengatakan sektor swasta mendapat berganda2 bonus setiap tahun. Mungkin saya berpendapat Puan merujuk kepada kakitangan Bank peringkat perkeranian yang mempunyai contractual bonus iaitu sebulan dan mungkin dapat lebih jika menunjukkan prestasi yang baik. Mungkin juga orang2 di kalangan Puan Lieza bekerja di syarikat gergasi dan mampu membayar berbulan2 bonus. Adakah Puan bersetuju jika saya menyatakan bahawa seorang operator pengeluaran hanya di bayar gaji permulaan RM450 sahaja dan jika di campur dengan elaun shift dan kenderaan hanya memperolehi RM510 sahaja dan apabila ditolak EPF dan SOSCO baki yang dibawa pulang hanyalah RM450 sahaja. Pejawat awam seharusnya sedar bahawa mereka mendapat faedah2 seperti pinjaman perumahan, kenderan dengan kadar rendah, perkhidmatan percuma di hospital dan klinik untuk seisi swasta. Di sektor perkilangan yang ada hanyalah rawatan di klinik tapi hanya untuk diri sendiri.

Beban kerja tinggi seperti yang dinyatakan oleh puan lieza adalah tidak tepat kerana kebanyakkan penjawat awam yang saya kenali mengatakan kerja kerajaan ni banyak relaks, boleh buat part time dan kerja ikut time.

Mungkin Puan Lieza seorang penjawat awam yang mepunyai beban tugas yang tinggi tapi mungkin tidak kepada majoriti penjawat awam yang lain.