PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Monday, June 30, 2008

GPMS bidas dalang forum kontrak sosial

KUALA LUMPUR 29 Jun - Penganjuran Forum Kontrak Sosial oleh Majlis Peguam disifatkan mempunyai agenda tersembunyi dan didalangi oleh pihak yang mempunyai kepentingan dalam situasi politik negara.

Sehubungan itu Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Kuala Lumpur, Sobri Ahmad menggesa kerajaan menyiasat dalang di sebalik penganjuran forum tersebut dan mereka mesti dihukum kerana boleh menganggu gugat keamanan negara.
Beliau berkata, GPMS amat kesal dengan tindakan tersebut apatah lagi tiada ahli panel Melayu hadir dalam forum tersebut padahal hak ketuanan Melayu dipersoalkan.
''Tindakan mempersoalkan kontrak sosial itu sangat mendukacitakan kerana Majlis Peguam bukanlah badan yang mewakili suara kaum tertentu di Malaysia tetapi adalah badan yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal guaman.
''Mereka tidak patut persoalkan kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh para pejuang kemerdekaan dahulu,'' katanya ketika dihubungi oleh Utusan Malaysia di sini hari ini.

Forum Kontrak Sosial anjuran Majlis Peguam disertai beberapa ahli panel antaranya Pensyarah Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Mavis Puthucheary, Pengarah Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Dr. Kua Kia Soong dan peguam, Tommy Thomas serta ahli akademik, Dr. Farish Noor.
Sementara itu, beliau memberitahu Majlis Peguam secara tidak langsung telah mencalarkan imej dan kredibiliti mereka sebagai sebuah badan profesional bila isu itu digunakan oleh pihak tertentu bagi mencapai tujuan politik.

''Adalah tidak perlu bagi mereka untuk jadi 'juara' kelompok tertentu yang sememangnya menanti peluang untuk memecah belahkan masyarakat seterusnya mencapai agenda politik mereka,'' katanya.

Sepatutnya, tegas Sobri, tumpuan diberi untuk menambah baik bidang kehakiman negara selain mengelak daripada mengutarakan apa jua isu yang boleh mengakibatkan ketidakstabilan politik dan mengancam keamanan negara.
''Mereka harus ikhlas dengan mengutarakan cadangan kepada kerajaan untuk kukuhkan perpaduan dan bukan sebaliknya,'' ujarnya.

No comments: