PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Monday, June 30, 2008

Politik Semasa

Selepas pemecatan Dato Seri Anwar Ibrahim - DSAI sebagai TPM oleh Dr Mahathir pada tahun 1997, tercetusnya gerakan reformasi besar-besaran untuk mendapatkan keadilan dari segi perundangan di Malaysia. Pada waktu itu PKR belum di tubuhkan lagi sebagai parti politik akan tetapi ramai yang bersimpati dengan nasib yang menimpa DSAI. DSAI amat di segani dan di hormati oleh melayu kerana beliau di anggap seorang wira yang berani dan lantang bersuara demi nasib bangsa melayu. Beliau Juga mendapat sokongan daripada segelintir kaum bukan melayu. Masih saya ingat lagi laungan-laungan reformasi dan BARISAN KITA di dataran merdeka, di Jalan TAR dan Tun Perak menjadi medan perhimpunan setiap sabtu selepas waktu bekerja. Tidak lupa juga melihat kawan-kawan yang menyertai perhimpunan itu betempiaran lari masuk ke dalam pejabat akibat di kejar oleh SB - Special Branch atau di sembur air gatal oleh FRU.

Selepas beliau di bebaskan daripada penjara, orang melayu menaruh harapan yang besar terhadapnya. Boleh di katakan setiap ceruk kawasan di Malaysia beliau datang memberikan ceramah untuk meraih sokongan orang melayu sebagai persediaan untuk PRU12 termasuklah kampung saya.

Pada permerhatian saya, selepas keesokan hari selepas keputusan penuh PRU12, majoriti orang melayu merasakan tidak percaya yang pembangkang telah menguasai lima negeri yang mana kebanyakkan kerusi di menangi oleh bukan melayu termasuklah negeri saya sendiri. Memujuk hati sendiri " tidak mengapa " kita berikan peluang kepada mereka tetapi hari demi hari orang melayu merasakan seperti tertipu terutamanya oleh PAS dan PKR kerana membiarkan hak kita di rampas . Suara-suara lantang sudah berani mempersoalkan hak-hak keistimewaan orang melayu dan agama islam. Apa sudah jadi ?

Satu laporan polis terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri - DSAI itu dibuat pembantunya yang berusia 23 tahun di Balai Polis Travers. Saya berpendapat ia adalah satu taktik untuk memperolehi simpati orang melayu kerana beliau sudah dapat merasakan orang melayu sudah hilang sokongan terhadapnya. Beberapa hari sebelum PRU12 saya di beritahu oleh seorang rakan bukan melayu kerana tidak semua orang cina suka kepada DSAI, katanya " ini orang depan cakap lain, belakang dia cakap lain ". Oleh itu janganlah kita terpedaya dengan tipu helah politik yang semakin hari semakin pelik untuk mendapatkan sokongan dan simpati .Orang melayu haruslah berfikiran bijak untuk menilai yang mana baik dan yang mana buruk. Jangan kita ulangi kesilapan yang lalu kerana ia ternyata merugikan bangsa kita.

Siapakah yang untung selepas PRU12, umum mengetahuinya.

No comments: