PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Friday, June 20, 2008

Malay Reserved

Mahkamah telah mengisytiharkan DUN Sanglang - Perlis yang dimenangi oleh BN tidak sah. Saya berpendapat DUN Sanglang akan menjadi medan terhebat bagi BN dan PR untuk meraih undi kerana ia amat penting bagi kedua-dua pihak. BN akan cuba sedaya upaya untukmeraih sokongan orang Melayu dan membuktikan ia masih lagi relevan. Yang mana majoriti orang Melayu dalam kedudukkan serba salah kerana pemimpin-pemimpin Melayu masing-masing mempunyai agenda tersendiri. PR pula akan meningkatkan lagi sokongan rakyat kepada mereka.

Kekuasaan PR di lima buah negeri dalam mentadbirnya juga telah mendapat reaksi yang negatif dan positif daripada kaum Melayu. Kita boleh lihat bagaimana KM Pulau Pinang telah menghadiahkan tanah pajakan - leasehold tittle kepada pemilik-pemilik rumah kediaman dan pemilik kilang.Siapakah majoriti yang memiliki kediaman dan kilang tersebut ? Semua orang tahu jawapannya. Tanah-tanah ini dahulunya milik Kerajaan negeri akan menjadi milik kaum lain. Simpanan tanah Melayu-Malay reserved tidak di gunakan di Pulau Pinang jadi tanah boleh di jual kepada bangsa lain tanpa sekatan. Pada tahun lepas saya ada pergi ke Pulau Pinang dan terpandang beberapa papan tanda menyatakan tanah ini milik Allah, tiada sesiapa boleh mengambilnya. Kenapa mereka bertindak demikian ? Mungkin Pulau Pinang akan menjadi Singapura nombor 2, yang kehilangan segala-galanya dan akhirnya orang Melayu tinggal di rumah-rumah murah flat kerana tanah mereka telah habis tergadai.

Dapatkah PR menyatakan Malay Reserved dapat di pertahankan bagi menjamin orang Melayu masih bertanah untuk generasi-generasi yang akan datang? Peluang-peluang orang Melayu dalam sektor pendidikan dan pekerjaan terjamin ?

P/S : Jadilah kita orang Melayu bukannya meLAYU kerana sikap kita. Hidup Melayu tapi bukan hidup meLAYU

No comments: