PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Friday, June 20, 2008

PRU12

Selepas beberapa hari PRU12 yang lalu, saya ada bercakap dengan seorang pengusaha kedai berbangsa cina di kawasan kediaman saya mengenai keputusan pilihanraya. Saya bertanya kepada beliau " Wah, DAP menang besar kali ini, ya " dan beliau menyatakan betul DAP menang banyak. Dia juga memberitahu kepada saya orang Melayu pun mengundi DAP, itu sebab menang besar. Beliau juga menyatakan kepada saya majoriti dari dulu lagi orang Cina mengundi DAP dan berkata orang cina akan undi siapa yang boleh bekerja dan memberi manafaat kepada mereka.

Saya ada membuat beberapa analisa terhadap keputusan PRU12 yang lepas dan mendapati jika DAP bertanding di kawasan majoriti cina maka mereka akan menang besar dan jika calon PKR berbangsa melayu bertanding di kawasan mempunyai lebih kurang 50-50 penduduk melayu dan cina, calon BN adalah berbangsa cina , maka BN akan menang. Jadi saya berpendapat orang cina akan memberi undi jika orang cina bertanding dan lawannya adalah melayu atau india. Tepuk dada tanya selera. Kenapa kita harus berbangga PR menang tapi hakikatnya berapa orang kita yang menang, berapakah orang kita duduk dalam exco negeri Selangor, Perak dan Pulau Pinang. Saya bukanlah racist tetapi tidak mahu bangsa kita hancur, hanyut dan diperlekehkan dan tidak sesekali berniat menyekat kemajuan bangsa lain.

Apa saya perhatikan sekarang, orang kita leka berpolitik, berkempen yang katanya untuk negara tapi sebaliknya meruntuhkan bangsa sendiri. Orang bertepuk tangan dan kita berasa megah akhirnya agenda kita hanyut begitu saja. Kepada sesiapa yang telah menang di PRU12 yang lalu tunaikan janji-janji anda dan berkerja keras demi kemakmuran negara.

No comments: