PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Monday, June 23, 2008

Isu Kenaikan Harga Makanan

Pada permerhatian saya kenaikan harga barangan terutamanya makanan telah memberi impak negatif kepada rakyat. Rakyat terpaksa membayar lebih kepada barangan yang di beli jika di bandingkan sebelum pilihanraya. Keadaan menjadi mendesak kepada golongan berpendapatan rendah terutamanya di sektor perkilangan yang mempunyai gaji asas yang rendah di bawah RM700 ringgit sebulan kerana mereka amat bergantung kepada elaun-elaun dan kerja lebih masa (overtime) bagi menampung perbelanjaan bulanan mereka.
Saya mendapati kebanyakkan sektor perkilangan telah menghadkan atau memberhentikan kerja lebih masa kepada para pekerja sebagai langkah berjimat cermat dan tempahan yang di terima amat berkurangan sekali. Perbelanjaan isirumah masih seperti biasa tetapi dengan pendapatan yang berkurangan dan kenaikan harga makanan telah menyebabkan golongan ini menghadapi tekanan hidup yang teruk.
Walaupun dengan mengubah gaya hidup dengan mengurangkan pembelian kepada yang perlu sahaja, wang yang dibayar masih lebih mahal kerana kenaikan harga barangan telah meningkat diantara 20-30% dan bagi makanan ruji di Malausia iaitu beras ia meningkat diantara 70-95%. Sebagai contoh semasa desas desus kekurangan bekalan beras diwar-warkan, saya ada membeli beberapa kampit beras daripada pasaraya di kawasan perumahan saya, pada masa itu beras jenama tersebut di beli pada RM19.90 dan selepas seminggu saya mendapati ia meningkat kepada RM23.45. Semalam saya mendapati jenama beras tersebut meningkat kepada RM38.90, ini bermakna ia meningkat hampir 100% daripada harga asal iaitu RM19.90 dalam masa dua bulan setengah.
Apa pilahan kita ? Jawapanya mudah kita tiada pilihan dan terpaksa membayar pada harga yang tinggi untuk barangan yang sama. Walaupun kerajaan telah menguatkuasakan harga siling bagi beras Super Special Tempatan lima peratus ditetapkan RM2.80 sekilogram, Super Special Tempatan 10 peratus RM2.70 sekilogram, manakala beras Super Tempatan 15 peratus pula kekal sebagai beras yang dikawal harga antara RM1.65 sekilogram dan RM1.80 sekilogram mengikut zon tetapi saya mendapati kebanyakan kedai dan pasaraya menjual beras yang di impot dari luar negara oleh BERNAS. Menurut kerajaan mereka tidak dapat mengawal harga beras yang di impot kerana ia mengikut pasaran dunia semasa. Mengapa ?
Pada pendapat saya adalah perlu Datuk Shahrir Samad dan kementeriannya turun padang memastikan harga barangan makanan tidak meningkat kepada harga yang tidak munasabah. Jika tidak harga barangan kita akaan terus naik di sebabkan penguatkuasaan dan pemantauan tidak di lakukan secara aktif dan hanya di lakukan sambil lewa atau melepaskan batuk di tangga sahaja. Kementerian Hal Ehwal Penguna seharus menyiasat apakah puncanya sesuatu barangan itu naik bukannya hanya mengkaji secara teori di atas kertas sahaja.

No comments: