PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Sunday, June 29, 2008

Kerajaan Wajar Menentukan Harga Minyak Bagi Pasaran Dalam Negara

Rumah saya berdekatan dengan kedai pemasangan NGV dari permerhatian saya sebelum kenaikan harga minyak RM0.78 bagi petrol dan RM1.00 untuk diesel, saya mendapati kedai tersebut agak lenggang dan selalunya di tutup pukul 7 malam dan kebiasaanya di kunjungi oleh teksi-teksi sahaja. Sehari selepas kenaikan harga minyak diumumkan, saya mendapati kedai tersebut di serbu oleh kenderaan-kenderaan persendirian dan beroperasi sehingga 12 tengah malam kerana mendapat permintaan yang tinggi dari orang ramai.
Saya juga bercadang untuk membuat pertukaran ke NGV sebelum kenaikan harga minyak tetapi membatalkan niat tersebut setelah mengambil kira prinsip mikro ekomomi jika permintaan melebihi penawaran harga akan meningkat. Umum mengetahui di Malaysia hanya Petronas yang menawarkan NGV dan saya berpendapat harga NGV akan meningkat sedikit hari nanti. Harga minyak di dunia semakin hari semakin meningkat maka ramai penguna di dunia ini akan berailh kepada NGV.
Saya berpendapat adalah patut kerajaan menentukan harga minyak di dalam negara kita sendiri kerana Malaysia adalah salah sebuah negara pengeluar minyak dunia. Lebihan minyak yang di eksport ke luar negara di tentukan dengan harga pasaran dunia. Jika kerajaan mengikut harga pasaran dunia ia boleh menyebabkan kos kehidupan semakin hari semakin meningkat, para pekerja akan menuntut kenaikan gaji daripada majikan. Apabila majikan bersetuju menaikkan gaji pekerja-pekerjanya, kos pengeluaran akan meningkat dan seterusnya harga barang akan meningkat. Apabila kos pengeluaran menjadi tinggi, para pelabur luar negara akan bertindak memberhentikan operasi di Malaysia dan berpindah ke negara-negara lain yang menawarkan tenaga kerja murah bagi meminimunkan kos pengeluaran mereka. Jika ini terjadi, apakah nasib kepada rakyat Malaysia terutamanya bangsa Melayu ?
Kesimpulanya, kerajaan wajar menentukan sendiri harga minyak di dalam negara bagi menjamin kestabilan politik dan ekonomi negara ini.

No comments: