PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Wednesday, June 25, 2008

Laungan Hidup Melayu Tidak Perlu Dipertikaikan

Hidup Melayu yang menjadi laungan sebelum kemerdekaan hinggalah ke hari ini telah menjadi pertikaian beberapa pihak yang kononnya sudah lapuk dan harus di buang kerana tidak lagi relevan. Menurut pihak-pihak tersebut, negara ini sudah merdeka dan mengapa ia perlu di laungkan dan disemarakan lagi.
Permerhatian saya mendapati pertikaian slogan ini mendapat sokongan segelintir orang Melayu sendiri untuk kepentingan politik . Saya melabelkan individu-individu ini sebagai “Pengkianat Bangsa “. Sudah lupakah pengkianat bangsa ini yang bangsa mereka yang menentang penjajah sehinggalah berjaya mendapat kemerdekaan dari British. Bangsa manakah yang banyak terkorban demi mempertahankan negara ini ? Semua rakyat di Malaysia tahu realitinya iaitu Bangsa Melayu yang bertungkus lumus memerdekakan negara ini, mempertaruhkan nyawa tanpa mengira anak , isteri di rumah kerana di minda mereka ini hanyalah satu “ Walaupun aku mati, bangsa ku boleh hidup merdeka, negaraku bebas dari penjajah dan anak cucu ku akan menikmati hidup dengan selesa.
Adakah barang sesiapa yang melaungkan Hidup Melayu dilabelkan sebagai “ racist “ ? Saya berpendapat golongan ini mahu orang Melayu lupakan perjuangan datuk, moyang kita agar kita tidak mendapat apa-apa keistimewaan yang selama ini kita kecapi walaupun kita harus sedar ia semakin terhakis.

Saya berpendapat adalah tidak salah untuk sesuatu bangsa ini melaungkan samada Hidup Melayu, Hidup Cina, Hidup India dan berbagai laungan tapi mestilah bersesuaian dengan tempat dan keadaan sesuatu masa itu. Adalah tidak menjadi isu untuk kita mengenangkan sejarah bangsa kita kerana rakyat Malaysia masih berfikiran waras selagi tidak di laga-lagakan oleh golongan-golongan yang mempunyai motif yang tertentu

No comments: