PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Friday, June 27, 2008

Hak-hak Keistimewaan Orang Melayu

Hak-hak keistemewaan orang Melayu mengapa harus di pertikaikan dan mengapa mahu dihapuskan. Orang Cina dan India di Malaysia adalah kaum pendatang yang dibawa masuk oleh British ke Tanah Melayu. Oleh kerana kesanggupan dan kesediaan orang Melayu menerima mereka sebagai warganegara Persekutuan Tanah Melayu sebagai prasyarat British memberikan kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu. Sebagai timbal balik kerana kesanggupan dan kesediaan apa yang disifatkan sebagai pengorbanan orang Melayu itu, perlembagaan memberi peruntukan khas kepada orang Melayu dalam bentuk hak istimewa dan ini dimaktubkan di dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (sekarang) Malaysia). Persetujuan quid pro quo atau saling beri-memberi ini biasanya dipanggil Kontrak Sosial.
Tiada tarikh luput (expired date) seperti yang di nyatakan di dalam perlembagaan dan adalah jelas yang mengatakan hak keistimewaan orang Melayu akan di hapuskan pada suatu hari nanti. Ia telah di persetujui oleh Tuanku Abdul Rahman dan wakil-wakil kaum Cina dan India sebelum negara ini mencapai kemerdekaan dari Bristish. Jadi mengapa dengan ada suara-suara mahu ia di kaji semula untuk di tamatkan.

Saya berpendapat memang benar masa telah berubah dan kita sudah mencapai kemerdekaan sudah lima dekad akan tetapi orang melayu masih jauh di belakang. Jika hak-hak ketuanan orang melayu di hapuskan kita akan ketinggalan dari segi ekonomi dan pendidikan dan menyebabkan kita ketinggalan dari segala-galanya. Marilah kita mempertahankan hak kita dan dalam masa yang sama berusaha memperbaiki kedudukan kita agar dapat bersaing dengan bangsa-bangsa yang lain.


No comments: