PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Tuesday, July 15, 2008

Lompat Parti Pengkianatan Terhadap Pengundi

Saya amat tertarik dengan pandangan yang di lontarkan oleh Maulana Purnama yang di siarkan oleh Harakah pada hari ini mengenai isu lompat parti.

Petikan dari Harakah

“Dalam keadaan tertekan ini, sememangnya dapat dirasakan betapa perlunya Pakatan Rakyat menguasai kerajaan persekutuan. Dari segi politik, tindakan segera untuk mendapatkan kuasda adalah suatu yang bijak. Itulah yang dikehendaki oleh Anwar apabila melakukan rancangan untuk mengajak ahli-ahli BN melompat.
Tetapi adakah perkara ini berpatutan? Perlu diingat bahawa rakyat yang mengundi mereka itu sememangnya memilih BN. Maka adalah suatu pngkhianatan jika mereka melompat parti.
Pengundi tidak mengundi hanya kepada calon tetapi parti. Maka sebarang tindakan berpolitik harus mengambil kira aspirasi rakyat “


Jika sebelum ini PAS mempertahankan tindakan sekutunya berunding dengan ahli parlimen BN untuk melompat pagi bagi memgambilalih tampuk pemerintahan negara. Saya terfikir kenapa PR tidak boleh menunggu sehingga PRU13 ? Jawapan yang selalu di dengar hidup rakyat akan lebih terhimpit jika Malaysia di bawah BN.
Saya berpendapat rakyat di Malaysia telah matang dan masih percayakan sistem piihanraya dalam menentukan siapakah yang mereka sukai untuk menerajui pemerintahan negara. Saya berpendapat ini adalah agenda pucuk pimpinan parti-parti di bawah Pakatan Rakyat yang bersikap tamak haloba untuk menjatuhkan UMNO. Kalau kita lihat selepas PRU12 banyak isu yang di timbulkan bagi menarik perhatian dan sokongan rakyat untuk menjatuhkan kerajaan yang sedia ada.

Saya berpendapat isu lompat parti disiarkan oleh Harakah selepas bekas MB Perak menyatakan ada beberapa ADUN PR akan menyertai BN bagi mengekang jika ada ahli ADUNnya membuat Cross Over ke BN dan begitu juga DAP membuat laporan di pejabat BPR. Pelik tapi Benar itulah realitinya politik tanah air kita sekarang ini.

Saya berpendapat lompat parti adalah satu tindakan yang tidak beretika, mengkianati pengundi dan pentingkan diri sendiri apabila merasakan kedudukannya tergugat. Adalah wajar SPR membendung tindakan lompat parti dengan membuat pindaan terhadap akta pilihanraya bagi menjamin rakyat tidak tertipu dengan pilihan yang mereka buat di atas kertas undi.

No comments: