PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Monday, July 7, 2008

PROTES sejuta rakyat - Gagal + Malu Besar

Tergelak sendirian apabila saya membaca akhbar The Sun mengenai kumpulan underground Carburetor Dung jemputan penganjur PROTES sejuta rakyat yang melakukan aksi tidak sopan semasa berada di atas pentas. Kalaulah pemimpin-pemimpin PAS berada semasa aksi terlampau itu dilakukan, betapa malu besarlah mereka-mereka ini. Selepas itu saya melayari website harakah dan suara keadilan mahu melihat adakah mereka mahu bercerita mengenai insiden ini. Hampa kedua-duanya tidak menyentuh langsung mengenai perkara tersebut.
Seperti yang jangkakan sebelum ini, penganjuran ini adalah bertujuan politik PR semata-mata, meraih sokongan daripada orang ramai untuk datang ke majlis tersebut. Pihak penganjur mensasarkan 1 juta rakyat Malaysia akan datang pada perhimpunan tersebut tapi yang datang hanyalah 20 ribu orang sahaja. Seperti yang saya katakan rakyat telah muak dengan tindak tanduk PR. Rakyat telah beransur sedar tindakan yang sia-sia itu tidak memberi apa-apa faedah kepada mereka malah boleh menyebabkan kestabilan politik terjejas dan seterusnya menyebabkan ekonomi negara kita terus merundum dan rakyat mengalami tekanan hidup yang teruk dari segi sosio-ekonomi.

Walaupun saya tidak bersetuju dengan cara kerajaan sedia ada menaikkan harga minyak tetapi cara PROTES tersebut tidak sesuai digunakan di negara kita tapi mungkin sesuai di negara-negara lain. Saya berpendapat adalah wajar kerajaan menentukan sendiri harga minyak di dalam pasaran seperti negara Brunei secara tidak langsung kerajaan dapat mengurangkan kos sara hidup rakyat.

No comments: