PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Sunday, July 27, 2008

MTRK akan hantar surat kepada Yang di-Pertuan Agong

KOTA BHARU 26 Julai - Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) akan menghantar surat kepada Yang di-Pertuan Agong memohon baginda melindungi hak keistimewaan bumiputera berhubung pemberian biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, MTRK memutuskan ketetapan itu dalam mesyuarat hari ini sejajar dengan kuasa yang ada pada baginda dalam perlembagaan bagi memastikan hak bumiputera tidak terus dirombak.

''Adalah suatu yang membimbangkan apabila hak untuk bumiputera terpaksa digadaikan dan kini semakin lantang kedengaran suara-suara yang mempersoalkan segala keistimewaan itu.
''Ekoran kerajaan masih mempertahankan kuota biasiswa JPA yang ditetapkan iaitu cuma 55 peratus untuk bumiputera dan 45 peratus bukan bumiputera, maka kita mengutus surat kepadaperkauman, walaupun kalangan pimpinan Melayu tidak begitu berani memperkatakan secara terbuka.

''Kami cuma mengharapkan agar kepentingan Melayu dan bumiputera keseluruhan tidak terus dicabar dan terhakis. ''Ia selaras dalam penyusunan semula masyarakat di bawah Dasar Ekonomi Baru dan pada masa yang sama, kita ingin melihat seluruh kaum lain tidak terabai, tetapi bukan dengan mengambil hak yang sedia diperuntukkan oleh perlembagaan," katanya.
baginda dan juga Majlis Raja-Raja Melayu." ujarnya. Bercakap kepada pemberita di sini hari ini, beliau berkata, isu yang berbangkit itu tidak harus dilihat sebagai suatu sikap


Pendapat PJ


Saya menyokong Majlis Tindakan Rakyat Kelantan dalam mempertahankan hak orang Melayu dan bumiputera agar tiada lagi suara yang berani mengatakan ia menindas bangsa lain. DEB di wujudkan atas persetujuan pemimpin-pemimpin kaum selepas peristiwa 13 Mei 1969. Ia mencakupi semua kepentingan semua bangsa di Malaysia untuk merapatkan jurang perbezaan ekonomi antara kaum.


No comments: