PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Thursday, July 17, 2008

" Ternyata Dewan Rakyat bukan hak kepentingan individu tertentu "

Di petik dari Harakah bertarikh 14 Julai 2008

“ Tindakan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menolak dalam kamar usul tidak percaya terhadap kepimpinan Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, langsung tidak mengambil kira kepentingan rakyat yang perlu disegerakan. Usul tersebut telah difailkan oleh Ketua Pembangkang, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan diserahkan kepada Pandikar di pejabat beliau, pada 10 Julai lalu. Sebaliknya, Pandikar menolak usul tersebut dibawa ke dalam Dewan Rakyat, untuk dibentangkan Wan Azizah yang juga Ahli Parlimen Pematang Pauh, semalam “
Pendapat PJ

Ternyata Dewan Rakyat bukan hak kepentingan rakyat “ seperti yang di nyatakan kepada Wan Azizah adalah sesuatu yang tidak benar dan tidak benar kerana ia tidak mewakili majoriti rakyat Malaysia. Saya berpendapat sepatutnya lontaran ini berbunyi sebegini “ Ternyata Dewan Rakyat bukan hak kepentingan individu tertentu “ . Janganlah salahkan Speaker apabila beliau tidak menerima usul tidak percaya terhadap Pak Lah dengan mengunakan perkataan RAKYAT sebagai batu loncatan untuk memenuhi impian politik.
Usul yang membuag masa itu tidak harus di bangkitkan kerana pada PRU12 rakyat telah membuat pilihan walupun selepas itu mereka menyesal samada memberi undi kepada BN atau PR. Apa-apa keputusan pilihanraya yang mana teleh menyaksikan BN hanya menang tipis tapi dapat membentuk kerajaan di peringkat persekutuan. Tidak kurang hebatnya dengan PR yang mendapat kemenangan paling besar dalam sejarah Malaysia apabila menguasai lima negeri.
Kita sebagai rakyat tak perlulah terikut-ikut dengan ketamakan individu-individu yang mengambil kesempatan keatas kita yang paling penting terutamanya orang Melayu haruslah sedar jangalah terlalu leka berpollitik sehingga mengabaikan tanggungjawab mencari nafkah untuk hidup. Harus berusaha memajukan diri untuk bersaing dengan bangsa lain dan jangan ingat jika Anwar menjadi PM duit akan jatuh kepada anda. Kalau hebatnya seorang pemimpin itu kalau rakyatnya asyik menunggu dan tidak mahu memajukan diri, kerajaannya akan goyang dan tumbang.
Cuba tengok bangsa lain mereka sentiasa berusaha tanpa mengira penat dan jemu dan yang paling penting untuk mereka mencari wang untuk hari tua dan pendidikan anak-anak mereka. Kebanyakkan orang melayu kita hanya tahu politik .. politik .. dan akhirnya kita di cop bangsa subsidi .... dan sekiranya semua subsidi di tarik balik apa akan jadi ? Mungkin kita akan dicop pula sebagai bangsa meminta-minta .. Fikirkanlah

No comments: