PJ : Saya ucapkan ribuan terima kasih jika anda membaca pendapat peribadi yang ingin saya kongsikan bersama-sama dengan anda-anda semua. Saya hanya akan memaparkan komen-komen yang beretika sahaja.


Monday, July 7, 2008

Pendatang "Halal " menghantar RM15.5 bilion Wang Keluar Menerusi Bank Bagi Tahun 2007

UALA LUMPUR: Sebanyak RM17.2 bilion dihantar menerusi bank tempatan ke luar negara tahun lalu dengan lebih 90 peratus atau RM15.5 bilion, dikirim oleh rakyat asing yang bekerja dalam pelbagai sektor di negara ini.

Saya berpendapat kerajaan harus mengambil tindakan segera bagi mengatasi masalah kebanjiran rakyat asing ke negara kita. Apa yang saya perhatikan dan lihat kebanyakkan syarikat lebih tertarik mengambil pekerja asing daripada orang tempatan. Limpahan pekerja warga asing ini telah menyekat peluang warga tempatan untuk mencari nafkah di negara sendiri.

Mungkin kerajan boleh mempertimbangkan cadangan-cadangan seperti di bawah yang mungkin boleh mengurangkan pengantungan negara terhadap buruh asing dan mengurangkan pengaliran wang negara kita keluar negara.

1. Mengetatkaan syarat-syarat pegambilan pekerja asing oleh syarikat-syarikat swasta.
2. Pihak kerajaan harus membuat tapisan permohonanan syarikat untuk mendapatkan pekerja asing.
3. Mewajibkan sektor perkilangan menyediakan asrama yang sempurna kepada pekerja tempatan atau menyediakan elaun perumahan seperti sektor kerajaan.
4. Kerajaan harus menyediakan asrama-asrama belia di kawasan perindustrian.
5. Kerajaan harus memantau kenaikan tahunan gaji sektor swasta dimana ada syarikat sengaja tidak menaikan gaji pekerja mereka dengan alsan syarikat tidak mendapat untung.
6. Kerajaan harus menetapkan syarikat memberi minimun bonus kepada pekerja.Pengecualian boleh di berikan kepada syarikat yang betul-betul mengalami kerugian atau mendapat keuntungan minimun.
7. Mengenakan penalti kepada syarikat mahu mendapatkan pengantian jikalau pekerja warga asing mereka melarikan diri.
8. Senaraihitamkan mana-mana syarikat yang mempunyai rekod pekerja warga asingnya menghilangkan diri yang tinggi.
8. Membuat " spot check " di syarikat-syarikat yang banyak mengambil pekerja asing.
9. Menaikkan nisbah 10 pekerja warga tempatan kepada 1 pekerja warga asing kerana terdapat sektor perkilangan yang mempunyai pekerja warga asing melebihi warga tempatan.
10. Menetapkan setiap pekerja warga asing hanya boleh berkerja di Malaysia tidak melebihi 5 tahun kerana ada terdapat warga asing yang bekerja di negara kita melebihi 8 tahun.
11. Mengalakan pekerja mengambil kursus separuh masa bagi memperbaiki taraf akademik seperti MLVK dan SKM.
12. Mewajibkan syarikat menyediakan kantin jika jumlah pekerjanya melebihi 100 orang dimana syarikat memberikan subsidi kepada penyedia makanan dari segi sewa, elekrtik dan air yang mana dapat menurunkan harga jualan.
13. Menetapkan kerja lebih masa diberikan keutamaan kepada warga tempatan kerana terdapat syarikat lebih suka memberikan kerja lebih masa kepada warga asing.

No comments: